Čtvrtek, 30 října, 2025
11 C
Ústí nad Labem
DomůMěsta/obce1. ÚsteckoÚstecký kraj: Třetí nejhorší v počtu nehod. Odborníci hledají recept na změnu

Ústecký kraj: Třetí nejhorší v počtu nehod. Odborníci hledají recept na změnu

Ústecký kraj patří mezi tři nejrizikovější regiony České republiky. Každý rok zde policie řeší tisíce karambolů, z nichž většinu způsobí sami řidiči. Na regionální dopravní konferenci se řešilo, jak situaci změnit – od úprav křižovatek a signalizace po zavádění chytrých senzorů Traffic Eye, které dokážou vyhodnocovat provoz v reálném čase.

Regionální dopravní konference jsou celorepublikovým projektem, který propojuje města, odborníky, policii a stát nad konkrétními dopravními problémy v jednotlivých krajích. Jejich cílem není jen sdílet zkušenosti, ale především identifikovat riziková místa a navrhnout opatření, která mohou předejít dalším nehodám.

Setkání se zaměřilo na nejrizikovější úseky krajských silnic, jejichž analýzu každoročně zpracovávají datoví analytici Portálu nehod ze společnosti DataFriends. Z jejich zjištění vychází i žebříček TOP 10 nejnebezpečnějších míst kraje, který byl na konferenci hlavním tématem diskuse.

Riziková křižovatka v centru Mostu

  • Křižovatka třídy Budovatelů s ulicemi F. Halase a J. Průchy v centru Mostu patří k nejrizikovějším dopravním místům v Ústeckém kraji. Podle analýzy Portálu nehod se zde za posledních pět let stalo 30 nehod, při nichž bylo zraněno 17 lidí. Jen za poslední dva roky policie eviduje devět kolizí.
  • „Jedná se o rozsáhlou světelně řízenou křižovatku, kde se potkávají hlavní městské tahy s tramvajovou tratí. Vysoká intenzita dopravy, řada odbočovacích pruhů ze všech směrů a přechody pro chodce vytvářejí situaci, která klade vysoké nároky na pozornost všech účastníků provozu. K nehodám zde dochází i v době, kdy je světelná signalizace mimo provoz, například o víkendech nebo v noci,“ uvedl Marek Sibal, datový analytik ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.
  • Z analýzy vyplývá, že nejčastější příčinou kolizí je nedání přednosti v jízdě – často i přes jasné dopravní značení. Typické jsou střety vozidel při odbočování nebo vjíždění do křižovatky, včetně nehod s účastí tramvají, cyklistů či chodců.

Křižovatka u Doksan: menší počet nehod, ale vážné následky

  • „Dalším problémovým místem Ústeckého kraje je mimoúrovňová křižovatka u dálnice D8, kde se protínají silnice II/608 a II/118 nedaleko obce Doksany na Litoměřicku. V posledních pěti letech zde policie zaznamenala 20 dopravních nehod, při nichž bylo zraněno 21 osob,“ komentuje Marek Sibal, datový analytik ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.
  • Křižovatka leží v otevřené krajině nad dálnicí D8, mimo zastavěné území. Jde o část bývalého exitu, kde silnice II/118 přivádí provoz ze Středočeského kraje, od Příbrami a Kladna až k dálnici. Přehlednost místa paradoxně vede řidiče k příliš rychlé jízdě a právě nedání přednosti v jízdě zde patří k nejčastějším příčinám kolizí.
  • Jde o úsek, kde se nehody nestávají často, ale jejich důsledky bývají závažné. Typickým případem byl střet v protisměru, při kterém utrpěli tři lidé těžká zranění. Většina incidentů se přitom odehrála ve dne za dobré viditelnosti, což naznačuje, že problém spočívá spíše v chování řidičů než v povětrnostních podmínkách.

Traffic Eye v České Kamenici: chytrý senzor pomáhá městu odhalit příčiny nehod

  • Jedním z rizikových míst Ústeckého kraje je křižovatka ulic Nádražní, Pražská a Lipová v České Kamenici. Tato lokalita je dlouhodobě považována za rizikovou – od července 2020 do června 2025 zde došlo k 14 dopravním nehodám, přičemž nejčastějšími příčinami bylo nedání přednosti v jízdě. Řidiči zde podle analýz Portálu nehod chybují buď proti dopravní značce „Dej přednost v jízdě“, nebo vůči vozidlům přijíždějícím zprava.
  • Odhalit příčiny nehod zde pomáhá unikátní systém Traffic Eye od Portálu nehod. „Traffic Eye pomáhá městům a obcím zvyšovat bezpečnost díky přesným datům z reálného provozu. Umožňuje zjistit, jaká je intenzita dopravy, jak se řidiči chovají a kde vznikají největší rizika. Díky tomu mohou obce přijímat rychlá a přesná rozhodnutí o úpravách dopravního značení či infrastruktury,“ vysvětluje Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.
  • Měření v České Kamenici ukázalo, že křižovatkou projede denně zhruba 7 500 vozidel, a to téměř bez rozdílu mezi pracovními dny a víkendy. Největší provoz panuje v odpoledních hodinách mezi 14. a 16. hodinou, kdy místem projede přes 750 vozidel za hodinu, tedy přibližně 12,5 vozidla za minutu.
  • „Analýza ukázala, že nejvytíženější směr vede z Nádražní do Pražské ulice, zatímco opačný směr, z Pražské na Nádražní, je mírně méně frekventovaný. Vzhledem k častým nehodám při výjezdu z vedlejší komunikace se odborníci zaměřili i na měření rychlosti vozidel a jejich zpomalování před křižovatkou. Výsledky ukazují, že více než 80 % řidičů zde výrazně zpomaluje, přičemž ve směru z Pražské dokonce až 90 %,“ upřesnila datová analytička Petra Marková ze společnosti DataFriends.
  • Podle Petry Markové z týmu Traffic Eye dochází ke kolizím hlavně kvůli nerespektování přednosti v jízdě. Systém navíc potvrdil, že k nehodám dochází především v časech, kdy je provoz nejhustší. Získaná data nyní město využije při plánování konkrétních úprav dopravního značení nebo přestavby křižovatky.

Dopravní situace v Ústeckém kraji: vysoké počty nehod i alarmující přepočty

  • Přestože Ústecký kraj nepatří mezi největší regiony České republiky, ve statistikách dopravní nehodovosti se dlouhodobě drží vysoko. Podle údajů Portálu nehod zde policie každoročně zaznamená v průměru 9 297 dopravních nehod, což kraj řadí na třetí místo v republice – hned za Prahu, kde se průměrně stane přes 18 tisíc nehod ročně, a Středočeský kraj s více než 13 tisíci nehodami.
  • „Hlavní příčinou kolizí je skutečnost, že řidiči se plně nevěnují řízení vozidla. Z hlediska jednotlivých faktorů má největší podíl na vzniku nehod nesprávný způsob jízdy, který stojí za více než 56 procenty všech karambolů. Dalším významným faktorem je nepřiměřená rychlost, jež způsobuje přibližně 15 procent nehod,“ vysvětluje Marek Sibal, datový analytik ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.
  • Nelichotivé výsledky kraje se ještě zvýrazňují při přepočtu na počet obyvatel. Za poslední dva roky připadlo v Ústeckém kraji 2 133 nehod na každých sto tisíc obyvatel, což z něj činí třetí nejhorší region v České republice, hned po Libereckém a Středočeském kraji. Stejně nepříznivě vychází i další ukazatele. Jak uvádí Marek Sibal, „při přepočtu na rozlohu kraje připadá 323 nehod na sto kilometrů čtverečních, čímž se Ústecký kraj řadí na čtvrté nejhorší místo v ČR – za Prahu, Moravskoslezský a Liberecký kraj. Obdobné výsledky přináší i přepočet podle délky silniční sítě, kde kraj opět obsazuje čtvrté místo v republice se 407 nehodami na sto kilometrů komunikací“.
  • „Z dlouhodobého pohledu dominuje počtu nehod okres Ústí nad Labem, kde bylo od roku 2010 do konce roku 2024 zaznamenáno 27 483 dopravních nehod. S výrazným odstupem následují Chomutov (20 528), Teplice (19 805), Litoměřice (19 587), Děčín (19 428), Louny (17 140) a Most (15 479). Podle datových analytiků je vyšší nehodovost v ústeckém okrese logickým důsledkem souběhu městské, příměstské i tranzitní dopravy, která se koncentruje právě kolem krajského města,“ vysvětluje Marek Sibal, datový analytik ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.
  • Celkově tak Ústecký kraj potvrzuje pověst regionu s mimořádně hustým a rizikovým provozem. Kombinace intenzivní dopravy, náročného terénu a přetrvávajících chyb řidičů vytváří prostředí, které klade vysoké nároky na infrastrukturu i prevenci. Podle odborníků z Portálu nehod mohou další zlepšení přinést pouze cílené zásahy založené na datech – ať už jde o úpravy silniční sítě, modernizaci řízení dopravy, nebo vzdělávání řidičů.

Autor: Milan Kříž, portalnehod.cz (TZ)

- Reklama -

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

- Naši partneři -
- Reklama -

NEJSLEDOVANĚJŠÍ V TÝDNU

Více